وصية بلد/بقلم الشاعر محمد غبن
( وصية بلد)
بقلمي الشاعر/ محمد غبن
شاعر آل غبن وسفيرا للسلام الدولي
28/3/2021
متبكوش دمعتي
وتشمتوا الأعادي.............. فيا
ياما عشت كتير مآسي
محدش فكر يوم يسأل... عليا
وفي عز آزمات.......... الحروب
وقت الشده............... والكروب
دمعتي مصاحبه خدي وصبرت
علي أحزاني ولا صبر.... أيوب
وعشان إيماني بربنا موجود
طرح البركه فيكم....... ياولادي
شفتوا كتير مرار وعشتوا
تعافروا مع ظالم .......معادي
نفسه يحتل الأرض والعرض
ونقعد نبكي عمرنا سنين وليالي
وساعتها نبقي خدم وعبيد
ونور النهار مننا............ يداري
محدش في الدنيا عاش
وإتحمل زي أمكم...... ياولادي
إنتم ضي عينيا وعشان كدا
عايزه إيديكم واحده ..ومعايا
دا أنتم اغلي ماعندي فرحتي
اللي بتباهي بيها......... وهنايا
يرضيكم أبكي والحسره
تفضل معايا............... وجوايا
يلا مدوا إيديكم لبعض
ورجعوا بينكم............ الحنيه
مشتاقه والله للمتكم أفضل
مااعيش بجرحي وتبكوا عينيا
وساعتها يشمتوا كل عزالي
وكل اللي طمعانين............ فيا
تعليقات
إرسال تعليق